Rekonstrukce horské trati v úseku Nové Hamry – Pernink

28.8. 2024160x

Po pěti letech jsme se vrátili na tzv. Krušnohorský semmering, abychom opravili další část jednokolejné trati z Karlových Varů do německého Johanngeorgenstadtu.

Současná rekonstrukce trati se týká osmikilometrového úseku z Nových Hamrů do Perninku a prakticky tak navazuje na v roce 2018 dokončenou rekonstrukci z Karlových Varů do Nejdku.
Výluka na rekonstruované části trati začala 22. července a potrvá do poloviny listopadu. „Čeká nás opravdu perný podzim. Vrchní část trati se nachází ve výšce skoro 1000 metrů, takže nás typické zimní počasí může zasáhnout velmi brzy,“ je si vědom úskalí projektu hlavní stavbyvedoucí Martin Hůlka ze závodu kolejových staveb. Z tohoto důvodu se na stavbě pracuje prakticky nepřetržitě.

V první fázi projektu tým Martina Hůlky řeší především rekonstrukci železniční spodku, která spočívá v obnově odvodnění podél celé opravované části trati. „V některých úsecích budujeme odvodnění pomocí betonových žlabů, což je to nejnáročnější, protože hloubíme a zakládáme na skalním masivu, někde pomocí trativodů a někde pomocí příkopů,“ upřesňuje hlavní stavbyvedoucí. Zároveň dochází k úpravám zabezpečovacích zařízení přejezdů, k opravám více než dvou desítek propustků a k sanaci spodní stavby 260 metrů dlouhého kamenného železničního viaduktu před stanicí Pernink. „Nad rámec původního projektu nás zřejmě ještě čeká kompletní rekonstrukce asi stometrové opěrné zdi u zastávky Oldřichov, kterou jsme měli jen sanovat. Reálný stav zdi je však takový, že se celá rozpadá,“ podotýká Martin Hůlka.
Druhá fáze stavby bude převážně na bedrech kolejářů. Na celém osmikilometrovém úseku trati bude provedena kompletní výměna železničního svršku. Dojde k odstranění jak starých dřevěných pražců, tak starých kolejnic. „Na většině trati budeme z důvodu četných oblouků s malými poloměry vkládat ocelové pražce ve tvaru písmene ypsilon. Nové betonové pražce využijeme asi na 20 % opravované trati,“ upřesňuje výčet prací na železničním svršku stavbyvedoucí kolejových staveb Miloslav Zikán. Kolejáře čeká zrekonstruovat také sedm menších a jeden velký železniční přejezd.

Vzhledem k horskému profilu trati si kolejáři musí vystačit s omezenou strojní technikou, zejména s dvoucestnými bagry. „Ke snášení svršku využijeme pokladač kolejových polí ale ke zřízení štěrkového lože a k pokládce nových pražců a kolejnic si vystačíme s bagry. V závěru počítáme s nasazením dvou automatických strojních podbíječek,“ má jasno Miloslav Zikán, který si je také vědom nadmořské výšky a rád by vše stihl dříve, než je plánovaný konec výluky v polovině listopadu.

  • Sledujte nás také na sítích
  • Volná pracovní místa
  • Nejnovější příspěvky
  • Rubriky
  • Archivy