Přibližně po půl roce od dokončení první etapy sanace svahu byla v září zahájena druhá etapa, která spočívá v kompletním přebudováním železničního náspu v místech chebského zhlaví karlovarského horního nádraží.
Během první etapy sanace svahu, která začala loni v říjnu a skončila letos v dubnu, tým Petra Nováka provedl opatření, která brání dalšímu pronikání podzemních vod do tělesa náspu a do přímého podloží.
Ve druhé, mnohem náročnější etapě, dojde k zajištění dlouhodobé stability náspu. „Prakticky to znamená odtěžení železničního náspu pod lichou skupinou kolejí v délce asi 150 metrů až na základovou spáru, vybudování nového náspu vyztuženého štěrkodrtí, který bude doplněný modulárním stavebním systémem Green Terramesh, a zřízení nového systému odvodnění s napojením do šachet,“ shrnuje stručně nové řešení hlavní stavbyvedoucí Petr Novák se závodu mostních a inženýrských staveb. Green Terramesh je lícový prvek, který vytváří zelený zatravněný svah. Tvoří ho prefabrikované stavební jednotky, které jsou vyrobené z dvouzákrutové sítě a protierozní vložky.
Zásadním požadavkem realizace projektu je zachování jednokolejného provozu vlaků po celou dobu stavebních prací. Nyní vlaky využívají druhou kolej, po které jezdí se sníženou rychlostí na 10 km/h. „S ohledem na zachování provozu musíme nejprve zajistit železniční spodek pod druhou kolejí, a to vybudováním stěny ze stříkaného betonu, která je přichycena pomocí zemních kotev a injektáží do stávajícího tělesa. Teprve poté můžeme začít s definitivním odtěžováním tělesa,“ vysvětluje postup prací hlavní stavbyvedoucí. Stavbaře čeká odtěžit několik tisíc tun materiálu. S budováním nového náspu bude souviset také realizace nových pochozích žlabů pro umístění široké škály překládaných kabelů.
Po dokončení náspu, železničního spodku a svršku a po dobudování trakce pod lichou skupinou kolejí bude realizována rekonstrukce spodku a svršku pod druhou, nyní provozovanou, kolejí. „V rámci celého projektu se již nebude jednat o tak výrazný zásah do tělesa železničního spodku. Provedeme pouze rekonstrukci do hloubky přibližně jednoho metru a rekonstrukci odvodnění,“ doplňuje Petr Novák.
Výrazné omezení na páteřní trati Chomutov–Cheb způsobil pohyb podloží pod železniční tratí. Zhoršování stavu náspu odhalila měření v polovině loňského roku. Správa železnic na nastalou situaci okamžitě zareagovala vyloučením jedné koleje z provozu, snížením rychlosti projíždějících vlaků po jedné koleji a vypsáním zakázky na sanaci náspu ve dvou etapách.