Včera odpoledne skončila poslední velká výluka na rekonstruovaném úseku havlíčkobrodské trati mezi Tišnovem a Křižanovem.
Cestující tak mohou od 22. listopadu naplno využívat novou zastávku Vlkov-Osová, která byla zcela nově vybudována blíže k zástavbám obcí Vlkov a Osová. Současně se zrekonstruovanou stanicí Vlkov u Tišnova byl obnoven provoz také na navazujícím, přibližně jedenáctikilometrovém, úseku směrem do Křižanova.
Výstavba nových, 140 metrů dlouhých nástupišť vyvolala mírné napřímení trati a s tím související kompletní přestavbu mostu přes silnici napojující průmyslový areál. Kromě přemístění nástupišť byla součástí projektu také kompletní rekonstrukce železničního spodku a svršku dopravních a vybraných manipulačních kolejí v celkové délce kolem šesti kilometrů. Úpravy kolejí si vyžádaly vložení pětadvaceti nových výhybek. Koleje v původní stanici jsou totiž prodloužené na maximální možnou délku, aby zde mohly bezpečně zastavovat 740 metrů dlouhé nákladní vlaky.
Zhotovitelem projektu jsou společnosti Chládek & Tintěra, a. s. a Elektrizace železnic Praha a. s., které převzaly staveniště od Správy železnic v polovině prosince loňského roku. „Byl to pro nás asi nejnáročnější moment celé stavby, protože jsme museli okamžitě zahájit práce v rámci přípravné etapy, na kterou brzy navazoval hlavní stavební postup,“ vzpomíná ředitel stavby Martin Počta. Klíčovým objektem celého projektu byla podle ředitele kompletní rekonstrukce železničního mostu do přilehlého průmyslového areálu. „Most se nachází přibližně v polovině úseku, a právě na něj navazovala řada dalších částí stavby a profesí. Vše se odvíjelo od dokončení tohoto objektu,“ poznamenává koordinátor stavby Pavel Sedláček. V nejexponovanějším období stavby, které bylo od června do konce září, na projektu pracovalo i více než sto lidí denně.
V únoru a březnu příštího roku je plánována aktivace definitivních technologií do nové technologické budovy, ukončení provozu všech provizorních opatření. „Nyní plánujeme výluky na jaro příštího roku, kdy chceme provést následné podbití, broušení a definitivní regulaci trakčního vedení a provedení zkoušek potřebných pro zavedení traťových rychlostí,“ dodává ředitel stavby. Smluvně končí stavební část v březnu a celá stavba v září 2025.