Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola strojní, stavební a dopravní v Děčíně připravila a stále připravuje řady studentů, kteří jsou dnes páteří naší společnosti.
Nedostatek nových technickohospodářských odborníků napříč stavitelstvím je letitý problém, kterým se zabývají nejen samotné školy, jimž chybějí noví studenti, ale také velcí investoři a v neposlední řadě i stavební firmy, kterých se nedostatek kvalifikovaných stavařů týká zejména.
Společnost Chládek & Tintěra, a.s., se aktivně podílí na osvětě technických oborů mezi studenty a díky tomu se v řadách společnosti objevují úspěšní absolventi, ze kterých se postupnými kroky stávají špičkoví odborníci a manažeři.
V minulém vydání jsme představili absolventa VOŠ SPŠ v Děčíně Vladimíra Jehličku, dnes ředitele závodu mostních a inženýrských staveb. Tentokrát jsme oslovili dalšího bývalého studenta, který dnes řídí největší projekty naší společnosti. Martin Počta k nám nastoupil ihned po úspěšném ukončení školy v roce 2003.
Martin původně studoval pozemní stavitelství na průmyslové škole v Ústí nad Labem. Po dokončení školy, završené maturitní zkouškou v roce 1999, se rozmýšlel, co dál. „Na vysokou školu jsem se necítil. Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola strojní, stavební a dopravní v Děčíně měla renomé, a navíc jsem zdejší. Volba byla jasná,“ vypráví o svém rozhodnutí Martin Počta. Bylo mu však jasné, že škola je zaměřená výhradně na železniční stavitelství.
Během studia měl možnost v rámci praxe a brigád poznat problematiku železničního stavitelství na řadě projektů, které realizovala tehdejší firma Viamont DSP. Ke společnosti Chládek & Tintěra, a.s., se dostal během draftu. „Pamatuji si to, jako by to bylo včera. Do školy přišli zástupci společnosti Chládek & Tintěra Pavel Richter a Vlasta Jíša a firmu nám odprezentovali. Nemusel jsem se dlouho rozhodovat, zvláště když firma sídlí a realizuje velkou část zakázek v kraji, ze kterého pocházím,“ vysvětluje své rozhodnutí Martin Počta. A nebyl sám. Jeho spolužákem, který dnes pracuje v naší společnosti jako hlavní stavbyvedoucí, byl Václav Beneš.
Martin začínal, ostatně jako většina čerstvých absolventů, na nejnižších pozicích. „Poprvé jsem se dostal na stavbu v létě roku 2003, a to na rekonstrukci koridoru Roztoky–Bubeneč. Dostal jsem do ruky nivelák a měsíc jsme s tehdy již zkušeným bagristou Honzou Čížkem odtěžovali staré kolejové lože a vrstvy spodku. Byla to obrovská lekce, Honza mě nešetřil,“ vzpomíná s úsměvem na své začátky Martin Počta. Postupně se seznamoval jak s dalšími pracemi, tak s lidmi ve firmě. Po roce jsem již dostal na starost partu kolejářů po Vencovi Lepším, který tehdy povýšil na stavbyvedoucího a jako mistr realizoval řadu nejrůznějších akcí. Během následujících čtyř let získal dostatek zkušeností, aby mu byla v roce 2008 nabídnuta pozice stavbyvedoucího. „Realizovali jsme samostatně stavby menšího rozsahu, zejména opravné práce. Později jsem se jako člen týmu podílel i na prvním velkém projektu v rukách firmy, a to na rekonstrukci stanice ve Strakonicích. Tato stavba pro mě měla z profesního hlediska mimořádně velký přínos, protože jsem mohl vidět, jak se řídí opravdu velké projekty,“ vysvětluje Martin Počta. Kariérní vzestup na sebe nenechal dlouho čekat. První samostatné vedení větší stavby si vyzkoušel během rekonstrukce trati z Litoměřic do Ústí nad Labem – Střekova. Pak následoval stěžejní projekt, a sice rekonstrukce železniční stanice Chodov. „Pro mě srdcová záležitost, na kterou hrozně rád vzpomínám. Na této poměrně náročné stavbě se podílely všechny výrobní složky naší společnosti a myslím si, že tam vše velmi dobře klapalo,“ zavzpomínal Martin Počta. Od té doby je Martin součástí řízení největších projektů naší firmy – podílel se na rekonstrukci trati Řikonín – Vlkov u Tišnova, byl ředitelem rekonstrukce žst. Řetenice a v současné době je ve vedení náročné rekonstrukce železniční stanice v Roudnici nad Labem.