Rekonstrukce tzv. Sepekovského viaduktu

Název projektu

Rekonstrukce mostu v km 21,510 trati Tábor - Písek

Cena bez DPH

80 mil. Kč

Doba výstavby

06/2023-08/2024

Investor

Správa železnic, státní organizace

Realizovali jsme rozsáhlou renovaci téměř sto padesát metrů dlouhého mostu mezi stanicemi Božejovice a Sepekov.

Hlavní fáze rekonstrukce viaduktu začala dvouměsíční výlukou trati. Během výluky stavbaři závodu mostních a inženýrských staveb snesli kolejový svršek, opravili izolace a odvodnění mostu a rozšířili most o pochozí lávky, které byly navázané na zbudování nových říms. Součástí této etapy byla také úprava kabelových tras a kompletní obnova železničního svršku. Další omezení provozu nastalo v momentě, kdy jsme provedli druhé podbití kolejí na mostě a v předmostích. Následná sanace spodní stavby již pokračovala bez omezení provozu.

Historický železniční most z roku 1889 tvoří deset polokruhových kamenných kleneb a převádí trať Tábor–Písek přes údolí říčky Smutné. Výška mostu nad údolím dosahuje přibližně 20 metrů.

Náročná sanace spodní kamenné stavby sestávala z opravy deseti polokruhových kleneb, devíti pilířů a dvou opěr. K tomu je třeba přičíst ještě obnovu kamenných zádlažeb u mostních opěr. Sanace spodní stavby, která již neovlivňovala  provozovanou trať, spočívala především v odstranění starých spár a v otryskání křemičitým pískem, dále ve zpevnění kameniva injektážemi, následném otryskání vodou a nakonec v novém zaspárování kamenného zdiva. Právě sanace spodní kamenné stavby si vyžádala důkladné přípravy ještě před zahájením stavby. Museli jsme připravit pevné podloží přímo pod mostem, na které jsme mohli postavit pevné lešení do výšky až 20 metrů.

Důležitým aspektem celé rekonstrukce byl její vliv na životní prostředí. V lokalitě se totiž nachází významné druhy rostlin a živočichů. Na průběh oprav tak dohlížel nejen investor, ale také ekologové. Rekonstrukce mostu pak umožnila na trati provoz vlaků s větším zatížením.